HJ. SHAARI HJ. MOHD YUSOF

Makrifat Tok Kenali Kelantan

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Di kesempatan yang sesempit ini, ingin saya mengambil kesempatan bagi mengajak tuan-tuan dan puan-puan sekalian untuk mengetahui 2 perkara, iaitu:

1) Bagaimanakah caranya untuk "ingat" kepada Allah Taala?
2) Bagaimanakah caranya untuk "mengenal" Allah Taala?

Contohnya, semasa tuan-tuan dan puan-puan mengangkat takbir semasa bersolat, tuan-tuan menyebut perkataan "Allahu Akbar", semasa tuan-tuan menyebut perkataan "Allahu Akbar", bagaimanakah caranya tuan-tuan ingat kepada Allah?

Bagaimanakah caranya untuk ingat kepada Allah sedangkan Allah itu tidak boleh untuk kita gambar-gambarkan, bayang-bayangkan, kenang-kenangkan, wajah-wajahkan dan rupa-rupakan dengan seumpama. Apa yang kita bayang-bayangkan itu bukan Allah. Apa yang kita kenang-kenangkan itu bukan Allah. Apa yang kita wajah-wajahkan atau rupa-rupakan itu bukan Allah. Apa sahaja lintasan atau yang terlintas di hati itu bukan Allah. Kiranya semua itu bukan Allah, bagaimanakah caranya untuk kita ingat dan mengenal kepada Allah? Sekiranya tuan-tuan tidak boleh ingat kepada Allah semasa bersolat atau bertakbir, bagaimanakah caranya tuan-tuan kosad atau untuk bertasdik bagi meletakkan Allah di dalam hati? Bagaimana untuk meletakkan Allah ke dalam hati, kiranya yang dikosad dan yang ditasdikkan itu tidak kita ingat? Bagaimanakah caranya untuk ingat kepada Allah?

Semua yang kita ingat, gambar, bayang, kenang, rupa-rupakan atau wajah-wajahkan itu bukan Allah. Allah tidak boleh diwajah-wajahkan, kerana Allah itu bukan bersifat jirim. Apa yang kita bayang-bayangkan itu bukan Allah, sifat Allah itu, bukan berjisim atau berjirim. Kiranya sifat Allah itu tidak berjirim atau berjisim, bagaimana caranya untuk ingat kepada Allah? Allah bersifat "laisa kamislihi syaiun" iaitu "Allah itu, bersalahan dari yang baharu ataupun Allah itu tidak sama dengan sifat makhluk". Selagi ada yang bersamaan atau selagi kita samakan sifat Allah dengan sifat makhluk, itu bukan Allah.

Selagi kita dapat bayangkan wajah Allah, itu bukan Allah. Selagi kita dapat kenangkan sifat Allah, itu bukan Allah. Selagi kita dapat ingat-ingatkan rupa bentuk Allah, itu bukan Allah dan selagi apa yang terlintas di dalam hati kita itu, itu bukan Allah. Sekiranya semua yang tersebut itu bukan Allah, bagaimanakah caranya untuk kita ingat kepada Allah? Sekiranya Allah itu boleh kita bayang-bayangkan, kenang-kenangkan, wajah-wajahkan dan selagi Allah itu sama dengan sifat makhluk, bererti itu bukan Allah.

Kiranya Allah, Tuhan yang hendak kita sembah itu tidak kita kenal, bagaimanakah caranya tuan-tuan hendak sembahyang (solat)? Sedangkan sembahyang itu adalah bertujuan untuk menyembah Allah. Bagaimana untuk kita meyembah Allah sedangkan Allah yang hendak kita sembah itu tidak kita kenal? Cuba tuan-tuan dan puan-puan jawab soalan saya ini dengan jujur dan dengan bersikap ikhlas kepada diri sendiri, biarpun saya tidak nampak tuan-tuan. Bagaimanakah cara tuan-tuan menyembah Allah semasa bersolat, kiranya Allah yang tuan-tuan hendak sembah itu, tidak tuan-tuan kenal? Bagaimana untuk ingat kepada Allah, sedangkan Allah belum tuan-tuan kenal?

Tujuan kita mendirikan sembahyang adalah bertujuan untuk ingat atau untuk menyembah Allah. Seumpama kita diperintah untuk menghadap raja atau sultan, pastinya kita terlebih dahulu tentukan yang sultan atau raja itu kita kenal dan ada di hadapan kita, baru kita sembah menjunjung duli dengan penuh yakin. Kiranya singgahsana tempat bersemayamnya raja tidak bertuan, apakah tuan-tuan mahu sembah kerusi kosong? Sanggupkah tuan-tuan sembah kerusi kosong? Sudah tentu tuan-tuan tidak sebodoh itu. Kiranya tuan-tuan tidak sebodoh itu, kenapa Allah disembah dengan tidak terlebih dahulu mengenal? Sedangkan raja yang bersifat sesama makhluk, kita dikehendaki menentu dan memastikan terlebih dahulu keberadaan raja, inikan pula Allah Azawajalla.

Sebelum kita mendirikan sembahyang (solat), hendaklah kita terlebih dahulu menyatakan Allah dengan senyata-nyatanya, sejelas-jelasnya dan seterang-terangnya, baharu sempurna ibadah solat. Tanya diri sendiri, apakah tuan-tuan sudah nyata Allah atau apakah selama ini tuan-tuan bersembahyang dengan tidak nyata Allah? Bila mana tidak nyata Allah ertinya tidak ingat Allah, bila mana tidak ingat Allah, ertinya tuan-tuan sembahyang untuk menyembah siapa?

Sekarang saya mahu tuan-tuan berhenti dari membaca karangan ini, saya mahu tuan-tuan dan puan-puan ambil sekeping kertas dan masing-masing tulis cara-cara ingat kepada Allah Taala secara jujur kepada diri sendiri biarpun saya tak nampak tuan-tuan menulis. Sekiranya tuan-tuan ingin mendapat keberkatan ilmu Tok kenali dan untuk mendapat petunjuk Allah, saya minta tuan-tuan bersikap jujur dan tulislah apa yang saya sarankan. Itulah cara belajar yang ikhlas, walaupun saya tidak nampak, sesungguhnya Allah nampak kejujuran tuan-tuan. Selepas semuanya sudah tercatat di atas kertas, sekarang bolehlah sambung bacaan tuan-tuan.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Biarpun saya tidak baca dan tidak nampak apa yang tuan-tuan dan puan-puan tulis, namun dari gerak rasa yang saya miliki, saya dapat teka apa yang anda tulis. Rata-rata menulis bahawa untuk ingat kepada Allah itu, adalah melalui cara zikir, solat, puasa, bersedekah, pergi masjid dan seumpamanya. Kiranya itu jawapan tuan-tuan, bererti tuan-tuan gagal. Zikir, solat, puasa dan pergi ke masjid itu bukan tanda ingat kepada Allah. Mari saya kupas satu persatu, apa itu zikir, apa itu solat, apa itu puasa dan apa itu masjid?

Zikir itu bahasa Arab dalam bahasa Melayu ertinya "ingat". Zikir ertinya ingat. Bagaimanakah caranya tuan-tuan dan puan-puan ingat kepada Allah, sedangkan Allah yang tuan-tuan hendak ingat itu, tidak tuan-tuan dan puan-puan kenal? Perkara ingat kepada Allah itu adalah datangnya sesudah mengenal. Tidak ada seorangpun di antara makhluk manusia, yang boleh ingat kepada perkara yang belum mereka kenal. Kita sebagai makhluk manusia hanya boleh ingat kepada sesuatu yang sudah kita kenal, begitu juga dengan Allah. Allah itu boleh diingat setelah kita mengenal.

Apakah dengan kaedah menyebut nama Allah seumpama perkataan "Allahu Akbar" yang keluar dari bibir mulut itu menandakan kita sudah ingat atau mengenal Allah? Perkataan yang keluar dari bibir mulut kita itu adalah berupa "suara". Manakala suara itu adalah bersifat makhluk bukannya Allah. Allah bukan berupa suara dan Allah bukan bersifat huruf yang keluar dari kedua bibir mulut. Perkataan Allah yang kita sebut itu bukan Allah. Allah bukan sama sifat-Nya sebagaimana suara bibir mulut makhluk. Kiranya semua bukan Allah, bagaimanakan caranya tuan-tuan dan puan-puan ingat Allah Taala?

Allah tidak serupa dengan makhluk. Allah itu tidak berhuruf, tidak bersuara, tidak berjirim dan tidak berjisim. Apa-apa yang berhuruf, yang bersuara, yang berjirim dan yang berjisim itu, bukan Allah. Allah bukan suara makhluk dan Allah bukan huruf yang tertulis di dinding-dinding rumah. Untuk itu, bagaimanakah caranya untuk ingat dan mengenal kepada Allah Taala? InsyaAllah, mari kita sama-sama mencari jawapan itu dalam Kitab Tok kenali Kelantan.

Khas buat muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Saya ingin mengajak tuan-tuan dan puan-puan sekalian mengenal Tok Kenali. Sebenarnya ramai yang tidak mengenali siapa itu Tok Kenali sebenarnya. Melalui penelitian saya, pertamanya, keterangan di kebanyakan laman web dan buku-buku yang menceritakan kisah-kisah Tok Kenali telah banyak bercanggah dari kenyataan sebenar. Kedua, kebanyakan penerbit-penerbit buku Tok kenali, rata-rara hanya bercerita tentang kehebatan, kewalian dan kekeramatan Tok Kenali.

Sayangnya tidak seorangpun di antara yang ramai itu membicarakan tentang kehebatan ilmunya. Tuan-tuan dan puan-puan, hebat dan tersohornya Tok Kenali itu, bukan terletak pada kewalian atau kekeramatanya, tetapi hebat dan tersohornya Tok Kenali itu, adalah pada "ilmu makrifatnya".

Hebat dan tersohornnya Tok Kenali itu, bukan terletak pada kewalian atau kekeramatannya. Hebatnya Tok Kenali itu, adalah terletak pada "ilmu makrifatnya", tetapi yang menjadi persoalannya di sini, siapakah "tahu" dan siapakah yang "berani" mempamer atau memperzahirkan Ilmu Makrifat Tok Kenali?

Hebatnya Tok Kenali bukan terletak pada zikir atau amalannya. Berbanding dengan zikir Tok Kenali, zikir dan amalan orang lain terlebih hebat dari Tok kenali. Tok kenali hanya mengamal "selawat" dan membaca ayat "Al-Ikhlas" sahaja. Itulah zikir dan itulah amalan Tok Kenali, sedangkan orang lain terlebih hebat dari Tok Kenali. Saya kira lebih hebat orang zaman sekarang berbanding Tok Kenali. Cuba tuan-tuan baca sejarah Tok Kenali, apakah hebatnya Tok Kenali yang menyebabkan namanya tersohor di serata nusantara? Kita semua tahu kehebatan, ketinggian dan kemasyhuran Tok Kenali, tetapi saya ingin tanya kepada tuan-tuan, apakah kelebihan Tok Kenali? Sungguhpun tuan-tuan dari keturunan darah Tok Kenali sendiri.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian, ketahuilah olehmu bahawa kehebatan atau tersohornya Tok Kenali itu adalah pada ilmu makrifatnya? Tetapi yang menjadi tanda tanya, ke manakah hilangnya ilmu makrifat Tok Kenali? Mana kitab, mana buku, mana orang, mana hikayat dan mana sejarah yang menceritakan soal "ilmu makrifat" Tok Kenali? Kehebatan Tok Kenali telah dinukil dalam buku sejarah Tanah Melayu. Semua orang tahu kehebatan itu, tetapi kehebatan sebenar Tok Kenali itu jauh lebih hebat dari namanya sendiri.

Pernahkah tuan-tuan terbaca ada orang yang menceritakan tentang ilmu makrifatnya? Baik berupa risalah, majalah, surat khabar, buku atau dari mulut orang? Pada hemat saya yang sudah sekian lama berkecimpung dalam bidang ilmu makrifat, tiada satu dan tiada seeorangpun yang menceritakan tentang kehebatan Tok Kenali dari segi ilmu makrifat melainkan kebanyakannya hanya mengkhabarkan dari segi ketokohan dalam bidang kewalian dan kekeramatannya. Persoalannya, ke manakah hilangnya ilmu itu? Baik dari segi pengkaji sejarah, yang hanya dikaji atau yang diselidiki itu adalah mengenai sejarah hidup dan kehebatan walinya.

Untuk itu, bagi para pengkaji dan penyelidik yang berminat untuk mengkaji dan menyelidik ilmu makrifat Tok Kenali, inilah tempatnya dan inilah gedung ilmunya. Bagi sesiapa yang berhajat untuk mengetahui dan mendalami kehebatan sebenar Tok Kenali, mari sama-sama kita hayati bidang ilmu makrifatnya. Inilah tempat dan inilah medannya bagi membicarakan tentang sebenar-benar kehebatan Tok Kenali khasnya dalam bidang ilmu tasawuf dan bidang ilmu makrifat.

Oleh itu, untuk mengetahui dengan lebih terperinci dan lebih mendalam akan rahsia di sebalik ketokohan ilmu Tok Kenali, dengan rasa rendah diri, saya menyeru dan merayu kepada seluruh para pengemar ilmu makrifat sekalian, sama ada di Malaysia khasnya, mahupun yang berada di Brunei, Indonesia, Selatan Thailand dan di seluruh nusantara ini amnya, marilah kita sama-sama layari Blog Makrifat Tok Kenali.

Kebenaran dan kesahihan cerita ketokohan ilmu makrifat Tok Kenali ini akan dinukilkan sendiri dari mulut anak murid sejati Tok kenali Kelantan yang bernama Tuan Guru Haji Mohd Yusof Bin Cik Wook yang dilahirkan di Kampung Banggol Cica, Pasir Mas, dan membesar di Kampung Dalam Rhu, Tumpat, Kelantan. Secara kebetulan telah ditakdirkan dan diwariskannya pula ilmu makrifat Tok Kenali itu kepada salah seorang dari anak kandung darah dagingnya sendiri iaitu Haji Shaari Bin Haji Mohd Yusof.

Ilmu Allah itu sebenarnya bukan harta pusaka yang boleh diwarisi oleh anak cucu. Ilmu Allah itu hanya akan diberi kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dengan kehendak Allah dan berserta dengan takdir-Nya, darah ilmu makrifat Tuan Guru Mohd Yusof Cik Wook yang diwarisi dari Tok Kenali itu, secara tidak disedari dan secara tidak sengaja, telah mengalir pula ke dalam tubuh anakandanya Haji Shaari sebagai pewaris tunggal. Segala rahsia ilmu kemakrifatan Tok Kenali telah diperturunkan seratus persen ke pengetahuan kalbu Tuan Guru Mohd Yusof. Manakala segala ilmu makrifat yang ada di dada Tuan Guru Mohd Yusuf Cik Wook pula dengan sempurna diperturunkan ke dalam dada kalbu si anak.

Ajukanlah sebarang pertanyaan yang selama ini terbuku di hati tuan-tuan ke blog ini, mudah-mudahan dengan izin Allah, akan saya jawab, sebagaimana jawapan yang tersemai dalam lubuk kalbu Tuan Guru Mohd Yusof Cik Wook.

Seumpama ilmu, cara-cara mengenal Allah, cara-cara mengenal diri, cara-cara mematikan diri sebelum mati (cara mengembalikan diri kepada Allah Taala), rahsia di sebalik ibadah wuduk yang sebenar-benar suci (sebenar-benar air sembahyang), cara memahami sifat 20 yang sebenar (yang bukan sekadar hafal), rahsia di sebalik kalimah syahadah (bukan sekadar lafazan bibir), cara mana untuk menyatakan Allah (mendatangkan wajah Allah dalam sembahyang), dan cara mana untuk mendatangkan khyusuk dalam ibadah sembahyang.

Kiranya tuan-tuan dan puan-puan berhajat dengan izin Allah, jawapan kepada persoalan di atas akan lebih terjawab melalui 2 kitab ilmu Tok Kenali. Kitab Ilmu Tok Kenali Kelantan mempunyai 1000 kelainan dari kitab-kitab yang lain dan yang mungkin tidak akan didapati dari mana-mana kitab. Ia merupakan sesuatu ilmu yang menyentuh hati, di mana ilmu ini dapat membawa kita lebih mengenali diri sendiri dan mengenali mengenal Allah dengan sebenar-benar mengenal.

Post a Comment

[blogger][facebook][disqus]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget