HJ. SHAARI HJ. MOHD YUSOF

Apakah Erti Perkataan Zuk? Bahagian 1

Jam dinding menunjukkan pukul 11.27 pagi, tanggal 03 Oktober. Semasa sedang beristirehat sambil duduk-duduk selepas mengiringi doa kepulangan sahabat-sahabat dari Kota Aceh, terlintas perasaan di dalam hati untuk mengarang erti zuk. Tuan-tuan dan puan-puan, muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian, syukur ke hadirat Ilahi kerana telah mengurniakan saya akal fikiran untuk memperturunkan ilmu mengenai "zuk".

Apakah erti zuk? Zuk dalam pengertian istilah makrifat adalah membawa erti "rasa" atau "rahsia kebatinan". Dalam bahasa mudah zuk itu ertinya asyik.

Apakah rasa zuk itu boleh dikongsi dengan orang lain? Ilmu rasa atau zuk itu tidak dapat dikongsi dengan orang lain. Zuk itu adalah rasa sesuatu rasa yang luar biasa (merasai sesuatu keindahan di luar dari kebiasaan), yang tidak dapat dirasai dan tidak dapat dikongsi dengan orang lain.

Perkara rasa adalah perkara yang tidak sekali-kali boleh dibawa berkongsi dengan orang lain, seumpama pahitnya buah peria atau pahitnya pucuk betik. Bagi isteri saya pucuk betik dan peria itu tidak pahit baginya. Pada saya pucuk betik atau peria itu teramat pahit sehingga tidak saya gemari. Manakala pada orang lain pula pucuk betik atau peria itu biasa-biasa sahaja. Tiga orang, tiga rasa dan tiga pendapat. Inilah kedudukan mengenai perkara rasa. Contohnya, seumpama buah durian bagi orang putih (orang Eropah), mereka mengatakan yang buah durian itu busuk manakala bagi kita pula buah durian itu sedap. Begitu juga seumpama manisnya air gula, manisnya air gula yang di dalam satu jag air itu tidak sama bagi sesetengah orang. Seumpama kita buat seteko air teh, diminum oleh tiga orang, yang seorang itu, mengatakan yang teh itu teramat manis. Seorang lagi mengatakan yang air teh itu teramat tawar dan bagi yang seorang lagi mengatakan yang air teh itu seumpama manis-manis buah. Biarpun barang yang sama namun perkara rasa itu tidak sama bagi seseorang.

Itulah makanya hadis nabi ada menyebut kalimah "La ya zuk, wala ya arif", bermaksud "barang siapa yang belum menikmatinya, tidaklah mereka tahu". Yang mengatakan bahawa bagi sesiapa yang belum pernah mengalaminya tidaklah ia beroleh tahu akan duduknya perkara. Perkara zuk itu adalah suatu perkara yang tidak boleh diterjemah atau tidak boleh dibocorkan melalui kata-kata. Begitulah apa yang berlaku kepada mereka-mereka yang zuk dengan Allah Taala. Hanya diri sendiri sahaja yang tahu.

Zuk berkehendak kepada diri yang bersih (suci). Zuk itu tidak sekali-kali akan dapat berlaku pada orang yang belum sampai kepada tahap "bersih hati". Zuk itu hanya akan boleh berlaku kepada mereka-mereka yang sudah sampai kepada tahap "bersih hati". Maksud bersih hati itu adalah mereka-mereka yang "mengenal diri". Selagi belum mengenal diri, selagi itulah hati tidak akan bersih. Mereka yang mengenal diri sahaja yang dapat sampai kepada tahap hati yang bersih (suci). Bersih hati di sini adalah merujuk kepada mereka yang sudah benar-benar menyerah diri kepada Allah Taala (mengenal diri). Rahsia kebatinan atau zuk itu akan hanya berlaku di antara makhluk dengan Khaliqnya dalam keadaan rasa. Ingat pesan saya, zuk itu akan hanya boleh berlaku dalam keadaan setelah seseorang itu bersih hatinya dengan Allah Taala. Zuk itu berlaku bila mana jendela khasyaf dalam hatinya bersih. Bila mana hati kita bersih, jendela zuk akan dengan sendirinya terbuka dan di situlah juga majlis Hadhrat Rabbul Izaati akan mendatangi hati kita dengan perasaan zuk.

Persoalannya di sini, apakah perkara yang hendak dizukkan? Zuk itu ertinya ingat kepada hanya Allah. Kiranya zuk kepada perkara yang selain Allah atau kepada yang bukan bertujuan untuk ingat kepada Allah, itu bukan zuk. Zuk itu khusus atau khas kepada mereka-mereka yang hanya ingat kepada Allah. Zuk bukannya bererti kita tidak rasa bila mana digigit nyamuk, zuk itu bukan bererti tidak mendengar bila mana dipanggil, zuk itu bukan bererti tidak tahu hari hujan atau tidak dan zuk itu bukannya bererti tidak sedarkan diri. Kiranya zuk itu bererti tidak sedar bila mana dipanggil atau tidak rasa bila mana digigit nyamuk, itu bukan makna zuk, itu bermakna pengsan atau koma. Sedangkan zuk itu bukan koma, pengsan atau tidak sedarkan diri.

Zuk bukan bermaksud koma (tidak sedarkan diri). Ingat pesan saya, zuk itu bukan bererti berada di dalam keadaan koma atau berada di dalam keadaan tidak sedarkan diri. Kiranya zuk ertinya tidak sedar akan gigitan nyamuk atau tidak dengar panggilan orang, itu bukan erti zuk, itu adalah erti koma, tidur atau tidak sedarkan diri (pengsan). Zuk bukan koma atau pengsan. Orang yang berada dalam keadaan zuk itu adalah mereka-mereka yang tahu bila mana digigit nyamuk, mendengar bila mana dipanggil, tahu bila mana hari nak hujan atau tidak, tahu akan keadaan cuaca panas atau sejuk. Orang yang tidak tahu keadaan panas atau sejuk itu, adalah golongan orang-orang koma atau pengsan. Gambaran itu bukannya gambaran zuk, itu adalah gambaran orang koma atau pengsan (orang Kelantan sebut gambaran orang selok). Zuk itu bukan selok (pengsan), kiranya orang panggil tidak didengar dan tidak rasa bila mana digigit nyamuk itu bukan erti zuk. Itu ertinya orang pengsan (selok).

Bagaimana perasaan atau rasa bila mana dalam keadaan zuk? Zuk itu ertinya ingat kepada Allah. Bila mana kita dalam keadaan ingat kepada Allah itulah ertinya zuk. Ingat yang sebagaimana yang boleh dikatakan dalam berkeadaan zuk? Yang boleh dikatakan dalam berkeadaan zuk itu adalah bila mana diri kita masih boleh "merasai sesuatu". Masih boleh rasa bila hari nak hujan, masih boleh dengar bunyi guruh di langit, masih boleh mendengar bila mana orang datang memanggil nama kita. Sehingga masih boleh rasa bila mana digigit nyamuk.

Apakah anggapan orang yang berada dalam tahap zuk? Mereka-mereka yang berada dalam keadaan zuk itu beranggapan bahawa nyamuk yang mengigit itu adalah datangnya daripada Allah dan yang menerima gigitan itupun adalah juga datangnya daripada Allah. Kedua-duanya, sama-sama datang dari Allah, setelah kedua-dua datangnya dari Allah, sudah barang tentu dan sudah barang pasti kita akan dapat merasai perkara-perkara yang datang itu adalah nikmat, berkat, seronok, selesa dan bahagia. Sekalipun digigit nyamuk, digigit ulat atau biarpun digigit oleh seekor harimau. Mereka rasakan bahagia, rasa aman dan rasa selesa bila mana digigit. Dianggapnya bahawa nyamuk, ular atau harimau itu adalah datangnya dari Allah. Yang menggigit datangnya dari Allah dan yang kena gigitpun juga datangnya dari Allah. Kedua-duanya sama-sama datang dari Allah. Perkara-perkara yang datangnya dari pada Allah itu semuanya adalah rahmat, nikmat, berkat belaka. Yang datang dari Allah itu tidak ada yang tidak baik, semuanya adalah seronok, bahagia, senang dan lazat belaka, itulah gambaran zuk.

Zuk itu bila mana terpandang segala-galanya itu adalah dari kalam (kata-kata) Allah Taala. Zuk itu masih boleh mendengar guruh di langit, masih boleh mendengar anak-anak menangis. Tinggal lagi orang-orang yang dalam berkeadaan zuk itu adalah mereka-mereka yang tidak lagi beranggapan bahawa suara menangis itu dari makhluk. Mereka yang dalam keadaan zuk itu beranggapan bahawa yang menangis itu adalah kata-kata Allah, yang memanggil itu adalah kata-kata Allah, suara guruh yang berdentum di langit itu adalah kata-kata Allah. Nyamuk yang menggigit itu adalah wajah Allah, yang digigit nyamuk itupun juga adalah wajah Allah. Segala-gala yang dipandang itu adalah berupa wajah Allah. Bila mana wajah bertemu wajah, itulah yang dikatakan asyik atau zuk.

Itu makanya orang sembahyang dalam keadaan zuk (asyik) itu masih boleh ingat kepada ruku dan sujud. Kiranya dalam keadaan nyamuk gigitpun kita tidak rasa, itu bukan zuk, itu koma (pengsan). Jika nyamuk gigitpun kita tidak rasa, bagaimana nak tahu ruku dan sujud. Cuba tuan-tuan dan puan-puan bayangkan, ada sesetengah ulama mengatakan yang keadaan zuk itu setelah kita tidak lagi sedar apa-apa dan tidak lagi tahu apa-apa. Bila mana kita dalam keadaan tidak tahu, bagaimana nak ingat rukun sembahyang, yang perlu kepada berdiri, ruku, sujud dan bacaan ayat-ayat Allah? Sekiranya zuk itu ertinya "lupa diri", apa akan jadi kepada rukun sembahyang? Macam mana nak tahu sujud atau berdiri? Sekiranya zuk itu boleh membawa lupa diri, akan terjadilah seumpama tahu sujud dan tidak tahu berdiri dan tahu berdiri tidak tahu sujud. Tidak tahu bila masa nak ruku dan bila masa rakaat pertama dan bila masa rakaat kedua. Sekiranya zuk itu erti tidak sedar, sehingga nyamuk gigitpun tidak kita rasa dan orang panggilpun tidak kita dengar, itu bukan erti zuk, itu ertinya tidur, koma atau pengsan (selok kata orang Kelantan). Asyik kepada Allah itulah yang dikatakan zuk. Bila mana asyik ertinya tidak lagi ingat selain Allah. Itulah yang dikatakan zuk. Zuk dari sudut ilmu makrifat itu adalah setelah kita dapat merasai yang segala-galanya sesuatu itu adalah Allah, Allah, Allah.

Mari kita sama-sama lihat bagaimana keadaan Saidina Ali dan Bilal bin Rabbah semasa beliau dalam keadaan zuk (asyik). Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian, semasa Saidina Ali Rahimullah terkena panah, untuk mencabutnya memang sakit, kerana kepala panah itu bercabang tiga. Bila mana anak panah itu ditarik, ia akan tertarik sekali dengan daging. Kisah Saidina Ali itu, bagi menggambarkan sakit yang teramat sangat. Namun Saidina Ali menyuruh sahabatnya mencabut anak panah itu di ketika beliau sembahyang. Semasa sembahyang, beliau sembahyang dengan penuh zuk dan khusyuk. Bila mana khusyuk dan zuk kepada Allah telah dapat memenuhi seluruh anggota tubuhnya termasuk pembuluh darah dagingnya, di situ beliau tidak lagi akan ada perasaan sakit. Sakit seberapa berat sekalipun kiranya kita boleh ingat kepada Allah akan dengan sendirinya sakit itu akan hilang.

Persoalannya bagaimana untuk mendatangkan perasaan zuk? Perasaan zuk atau khusyuk itu akan dengan sendirinya mendatangi dan memenuhi lubuk kalbu kita setelah kita tahu untuk menyerah diri kepada Allah (mengenal diri). Saidina Ali adalah sahabat nabi yang mengenal diri, setelah beliau mengenal diri, dengan sendirinya diri Saidina Ali tidak ada, yang ada pada Saidina Ali pada waktu itu dan pada waktu sesudah itu, hanya Allah. Bukan anak panah yang menembusi dada Saidina Ali, yang menembusi dada saidina Ali itu adalah "Kudrat dan Iradat Allah). Kudrat dan iradat Allahlah yang sebenar-benar menembusi dada Saidina Ali bukannya anak panah.

Siapalah makhluk anak panah yang boleh sampai menembusi dada Saidina Ali? Makhluk tidak boleh memberi bekas kepada kita melainkan Allah sahajalah yang boleh memberi bekas kepada jasad-jasad kita termasuk jasad Saidina Ali. Hanya dengan izin kudrat dan iradat Allah sahaja yang berkuasa menembusi dada Saidina Ali dan dada-dada kita. Sekiranya kudrat dan iradat Allah yang masuk menembusi dada Saidina Ali atau yang menembusi dada-dada kita itu, sakit akan berganti dengan nikmat, malahan lebih terasa sedap, lazat, seronok atau lega. Sekiranya dibubuh atau dipanah lagi sekalipun ianya akan bertambah lazat. Lazatnya kudrat dan iradat Allah itu mengatasi sakitnya anak panah. Cuba tuan-tuan dan puan-puan bayangkan bila mana Allah sendiri yang menembusi dada-dada kita, apa agaknya yang tuan-tuan rasa? Cuba jawab pertanyaan saya?

Anak panah yang mendatangi dada Saidina Ali dan pada dada-dada kita itu sebenarnya bukan anak panah, sebenar-benar yang datang memanah dan menembusi dada-dada kita itu, adalah kudrat dan iradat Allah, manakala yang menerima atau yang kena panah itupun juga, adalah kudrat dan iradat Allah. Setelah kedua-duanya menjadi kudrat dan iradat Allah, mana adanya sakit. Firman Allah dalam Al-Quran, "La tataharroku illa biiznillah" bermaksud "Tidak bergerak sebesar zarah, jika tidak dengan izin Allah Taala". Jadi apa sahaja yang bergerak termasuk bergeraknya anak panah itu adalah di atas izin Allah. Setelah ianya di atas keizinan Allah, mana mungkin kita sebagai makhluk (hamba yang fakir) boleh mengatakan tidak dan mana mungkin boleh adanya rasa sakit, malahan ianya akan lebih terasa nikmat dan rahmat, berbanding sakit! Itulah sebabnya Saidina Ali tidak merasa sakit malahan lebih terasa lazat nikmat berbanding sakit. Saidina Ali lebih memandang Allah berbanding anak panah.

Jam dinding sudah menunjukkan jam 3.37 petang, rasanya saya ingin mengambil kesempatan untuk berehat buat seketika, nanti kiranya masih diberi umur oleh Allah Taala, kita sambung lagi.

Amin dari Hj. Shaari.

Sambungan...

Jam dinding menunjukkan pukul 5.45 pagi, tanggal 04 Oktober. Kedinginan pagi yang nyaman dan udara yang bersih serta kesunyian persekitaran membuatkan hati ini terpanggil untuk meyambung karangan semalam.

Tuan-tuan dan puan-puan, muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian.

Zuk itu terbahagi kepada dua jenis atau dua tingkatan, iaitu:

1) Zuk yang dibuat-buat
2) Ingat hanya kepada Allah Taala

Syukur kepada Allah Taala kerana masih lagi memberi peluag kepada saya untuk berkarya. Hari ini tanggal 05 Oktober bersamaan hari Sabtu. Di saat saya menulis karangan ini, saya sedang berada di Taman Tasik Chini, Pahang. Tempat di mana suatu masa dahulu kawasan ini dikatakan menjadi legenda kediaman naga. Sekarang jam sudah menghampiri subuh, sedang sahabat-sahabat lain masih lagi nyenyak dibuai mimpi dan ada yang berdengkur tidurnya. Terpanggil hati saya untuk terus menulis. Sambil saya menulis saya cuba-cuba menyelak tirai untuk meninjau persekitaran di luar ternyata di luar sana kelihatannya masih lagi gelap.

Semalam, saya sampai di Tasik Chini sekitar jam 9.30 malam, kerana hampir dua jam tersesat jalan. Jadi saya tidak dapat lagi untuk melihat keadaan persekitaran kawasan lagenda ini. Namun sesampainya rombongan kami di Pejabat Pendaftaran Penginapan, saya terpandang beberapa patung naga di atas meja pendaftaran. Di situ fikiran saya sudah mula membayangkan bagaimana di suatu masa dahulu naga-naga sedang berenang-renang di dalam tasik tersebut.

Sesampainya kami di penginapan, sahabat-sahabat mula memainkan peranan masing untuk menyediakan makanan untuk saya. Seorang sahabat pergi ke restoran untuk membeli 4 bungkus nasi kososng. Sedang yang lain masing-masing sibuk menyediakan ikan bakar. Sahabat-sahabat membakar ikan jebong (ikan ayam-ayam), ada yang bakar sotong dan kupang. Malangnya udang yang dibeli untuk dibakar, tertinggal di pasar raya.

Hati ini di saat itu terasa teramat indah dan dihargai. Setelah selesai makan saya mengambil kesempatan untuk merebahkan tubuh kerana penat setelah seharian berjalan. Sedang saya tidur ada sahabat-sahabat yang mengambil peluang keluar bersiar-siar di persekitaran, berkemungkinan mencari kenangan-kenangan silam atau meninjau-ninjau kesan sejarah peninggalan naga. Suasana pagi di sini dingin, nyaman dan sepi membuatkan terpanggil hati saya bagaikan diketuk untuk menyambung catatan kelmarin.

Tuan-tuan, puan-puan, muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Adapun zuk itu ada dua jenis atau dua tingkatan. Tingkatan atau jenis zuk yang pertama itu adalah zuk yang dibuat-buat. Mari kita sama-sama pelajari zuk yang dibuat-buat. Zuk yang dibuat-buat, yang dicari-cari atau zuk yang direka-reka itu adalah seumpama mencari zuk di dalam zikir, mencari zuk di dalam sembahyang atau mencari zuk dalam berpuasa. Contohnya, seumpama kita sedang zuk di dalam keadaan berzikir, badan atau tubuh kita menjadi terangkat ke udara atau tubuh badan kita itu hilang buat seketika sampai tidak dapat dilihat oleh penglihatan mata manusia. Itu bukan erti zuk yang sebenar, itu adalah zuk ciptaan akal atau zuk yang dibuat-buat.

Ada sesetengah darinya setelah zuk dengan berzikir atau membaca mantera bertukar dirinya menjadi diri orang lain dan tidak kurang pula yang bercakap dengan loghat bahasa Siam atau bahasa Jawa. Ini di antara zuk yang dibuat-buat atau zuk yang direka-reka atau dipanggil-panggil.

Berbalik kepada pengertian zuk, erti zuk itu adalah hanya "ingat" kepada Allah. Erti Zuk itu bukan bertujuan untuk bercakap dalam loghat bahasa Siam atau Jawa dan zuk itu bukan bertujuan untuk diri jadi terangkat. Zuk itu adalah tahap di mana sampainya kita kepada tahap lupa atau lalai kepada diri sendiri. Zuk itu adalah ertinya supaya kita ingat kepada hanya Allah. Zuk, ingat kepada Allah itu sehingga sampai kepada tahap terlupa dan terlalai kepada diri sendiri dan terlupa serta lalai kepada yang lain selain Allah. Sebagai makhluk manusia, kita tidak terlepas dari ingat kepada perkara-perkara dunia. Saya juga makhluk seperti tuan-tuan, sifat semula jadi sebagai makhluk itu semestinya bersifat lalai. Saya juga tidak sepenuhnya berfikir untuk ingat kepada Allah sepanjang masa. Ada kalanya fikiran saya juga terggangu dan tidak sepenuhnya ingat kepada Allah. Akal kita tidak boleh ingat kepada dua perkara dalam satu masa. Untuk itu, jangan kita ingat Allah melalui akal. Jangan guna akal untuk ingak atau untuk zuk kepada Allah.

Seumpama di sepanjang perjalanan saya mengelilingi pulau-pulau di Tasik Chini dengan menggunakan bot, ingatan dan fikiran saya hanya tergambar kepada sejarah silam tentang naga. Setelah terlihat, terpandang dan ternampak perkampungan orang asli di persisiran tasik, dengan sendirinya ingatan saya kepada naga sudah hilang. Hilang zuk saya dari ingat kepada naga. Sememangnya di situ, saya juga terlupa kepada Allah. Lupa sememangnya pakaian kita sebagai makhluk manusia. Zuk yang dibuat-buat atau zuk yang direka-reka oleh akal itu adalah zuk yang berupa sementara.

Bila mana datang ingatan kepada yang lain, ingatan dan zuk kepada Allah Taala akan dengan sendirinya berlalu bersama-sama ingatan kepada perkara yang baru. Zuk bagi peringkat dibuat-buat itu selalunya datang dalam hayalan akal, di saat atau di ketika kita melayan perasaan semasa sedang berzikir atau bersolat, di dalam sedang kita berzikir atau di dalam keadaan kita sedang bersolat, datang suatu keajaiban tanpa kita sedari punggung kita terangkat ke udara atau tubuh badan (diri zahir) kita boleh hilang dan sebagainya.

Perkara-perkara seumpama itu bukannya tujuan asal zuk. Tujuan asal zuk kita itu adalah untuk ingat kepada Allah. Perkara-perkara yang mendatang dengan secara tiba-tiba itu adalah anugerah Allah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Ingat atau zuk kepada Allah itu bukan bertujuan untuk mendapat keajaiban atau kelebihan. Tujuan zuk itu adalah untuk ingat kepada Allah dan tidak ingat selain Dia. Zuk dan ingat kepada Allah itu bukan dalam bentuk sementara atau dibuat-buat, ingat dan zuk kepada Allah itu hendaklah dalam bentuk berpanjangan atau sepanjang saat, detik, masa dan ketika.

Di sini ingin saya ajukan pertanyaan kepada sidang pembaca sekalian, apakah sesudah berzikir atau sesudah solat itu kita tidak lagi perlu zuk kepada Allah? Apakah zuk kepada Allah itu hanya di ketika berzikir atau bersolat sahaja? Bagaimana dengan semasa sesudah berzikir atau sesudah bersolat, apakah tidak lagi perlu zuk kepada Allah?
Zuk bagi mereka-mereka yang seumpama itu adalah zuk bagi mereka-mereka yang duduk pada peringkat makrifat yang paling rendah. Zikir yang sampai kepada tahap zuk boleh terangkat, hilang diri, kebal dirinya sehingga tak lut ditetak, boleh tahu niat orang, biarpun belum diberi tahu dan sebagainya itu, itu adalah tahap makrifat yang paling rendah.

Inilah gambaran zuk sementara iaitu zuk yang dibuat-buat. Ada sesetengahnya setelah dibaca jampi atau mentera, tubuh mereka bertukar bahasa percakapan dengan bercakap dalam bahasa Jawa atau Siam. Ini juga diketagorikan dengan zuk tetapi zuk sementara. Sehingga mereka lupa kepada kewujudan diri sendiri, dengan mendakwa diri mereka adalah dari jawa atau dari Thailand, dari Gunung Jerai dan sebagainya. Ada yang mendakwa bergelar Hang Tuah, Hang Jebat, Wali songo atau Penglima Hitam dan sebagainya. Ini semua adalah tahap zuk yang dibuat-buat, bukan zuk kepada Allah.

Sekalipun kita membaca dengan bacaan "La ilaha illallah", atau bacaan dengan ayat-ayat suci. Mengikut suluhan ilmu makrifat Tok Kenali itu bukan dikatakan zuk kepada Allah. Kebanyakan dari kalangan kita menggunakan ayat-ayat suci bagi menggambarkan zuk, sesungguhnya itu bukanlah zuk. Tetapi sekarang ini kita menggunakan jampi serapah dengan ayat Al-Quran bagi menukar zuk kepada Allah kepada ingatan kepada Wali Songo, panglima hitam, kepada Khadam Khaidir dan sebagainya. Inilah zuk yang orang cari, iaitu zuk yang boleh membawa kebal dan boleh bertukar diri kepada diri orang lain dengan cara berzikir dan menyebut nama Allah.

Setelah penat memerah fikiran untuk mengarang, jam menunjukkan 7.46 pagi, saya mengambil kesempatan untuk menyelak langsir, terpegun penglihatan saya kononnya penginapan saya betul-betul di sebelah tasik. Terlihat kepulan kabus di atas permukaan air tasik. Sejuk angin di luar membuatkan saya terasa amat indah dan bahagia sekali. Begitulah indah dan bahagianya penghidupan naga-naga di masa silam agaknya. Saya lihat di tebing sana ada tongkang atau bot untuk disewa agaknya. Pasti nanti saya akan sewa untuk berkayak di sekitar tasik, jika diizinkan Allah.

Selepas saya meninjau-ninjau dengan pandangan mata dari beranda bilik penginapan, pada pendapat saya, saya dapati persekitaran Tasik Chini lebih cantik berbanding Tasik Bera. Saya masuk ke bilik lalu saya buat catatan ini dan sebentar lagi saya ingin berjalan-jalan di persekitran tasik. Nanti kita sambung lagi pengertian "zuk dibuat-buat" selepas saya meninjau persekitaran tasik lagenda naga! Amin.

Jam menunjukkan pukul 10.19 pagi, saya baru balik dari keliling tasik-tasik yang ada di Tasik Chini dengan menaiki bot. Di sini saya bukan berhajat untuk bercerita tentang perkelahan, apa yang hendak saya gambar dan sampaikan hasil dari pengalaman perjalanan saya sebentar tadi adalah berkenaan "zuk". Bila mana memandang di sekeliling tasik, hayalan fikiran saya hanya tertumpu kepada naga. Zuknya fikiran saya hanya menghayalkan naga. Fikiran saya mula belayar menggambarkan bagaimana di waktu itu naga sedang berjalan di celah-celah pulau pokok rumbia yang banyak di persekitaran tasik. Bagaimana naga sedang berenang di dalam tasik dan berjalan di sekeliling tasik dan bagaimana naga-naga yang lain berkeliaran di waktu itu. Biarpun cerita itu adalah cerita mitos namun sesiapa yang berada di situasi saya, saya kira fikiran mereka juga ke arah itu, maklumlah siapa yang tidak tahu cerita naga di Tasik Chini.

Zuknya fikiran saya sehingga hampir satu jam perjalanan menaiki bot, fikiran saya hanya zuk kepada hayalan kepada naga. Zuk itu, ertinya ingat kepada sesuatu sehingga tidak terlihat, terpandang dan tertoleh kepada selain darinya. Apa lagi zuk kepada Allah Taala. Setiap rumpun (pulau rumbia) saya teringat kepada naga. Celah-celah pulau yang jalannya hanya semuat bot kami, saya hanya ingat naga.

Post a Comment

[blogger][facebook][disqus]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget