HJ. SHAARI HJ. MOHD YUSOF

Perbezaan Antara Zat, Roh, Jiwa, Nafas, Nyawa dan Sebagainya

Terima kasih kepada Puan Zaidah di talian 013-2822881, yang bertanyakan perkara ini pada 15 Oktober. Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Ramai di antara kita yang terkeliru dengan sebutan atau panggilan nama-nama tersebut. Sebenarnya, kesemua sebutan nama-nama tersebut pada hakikatnya adalah sama atau satu juga. Berbeza cuma pada loghat sebutan panggilan.

Bila mana kita berpakaian uniform polis, orang panggil kita polis. Bila mana kita pakai uniform askar, orang gelarkan kita tentera. Bila mana pakai baju hospital, orang panggil kita doktor. Sebenarnya yang memakai unifon itu adalah orang yang sama. Kepada orang yang mengaji jalan tarekat, mereka mendewa-dewakan nama ampus, nupus dan tanapas, sedangkan sebenarnya itu semua adalah panggil-panggilan pada gelaran nama atau pada istilah sahaja. Istilah itu adalah panggil pada nama tetapi tidak pada hakikat. Seumpama kita sebut perkataan api, bila mana sebut perkataan api, mana panasnya? Sebut perkataan kaya, bila mana sebut perkataan kaya, mana wangnya? Sebut perkataan harimau, mana garangnya? Sebut perkataan pisau, mana tajamnya? Bahasa istilah adalah bahasa sebut atau bahasa membilang. Kenyataan pada sebutan itu tidak ada, tidak wujud dan tidak nyata.

Dalam hal tersebut di atas, perkataan roh, hati, jiwa, kalbu, nyawa, nafas, janjung, nadi dan sebagainya itu adalah hanya pada bilangan nama, yang berlainan pada lafaz bunyi sebutan, namun pada maksud hakikatnya ia adalah tetap sama. Semua nama-nama panggilan tersebut boleh kita satukan dalam satu nama iaitu dalam nama roh (zat). Semua nama-nama tersebut berputik atau berbuah dari sebab kerana adanya roh. Kiranya tidak ada roh semua pangilan-panggilan nama tersebut tidak terpanggil oleh sebutan bibir.

Jika ada orang yang menyatakan segala panggilan nama tersebut berasingan atau berlainan, cuba minta mereka pergi melawat orang mati. Bila mana jasad mati, apa yang tinggal dan mana yang dikatakan sebutan-sebutan itu pergi? Yang pergi itu roh dan yang tercabut itu roh, bila mana yang pergi itu roh, kenapa pula yang tidak ada itu denyutan nadi, nafas, gerak jantung, perasaan, apus, nupus, tanapas dan lain-lain? Kenapa yang dicabut itu roh tetapi yang lain-lain itu juga ikut pergi? Itu bagi menggambarkan kepada kita bahawa segala sebutan nama-nama itu adalah hanya panggilan kepada nama roh.

Ada orang mengatakan yang Allah itu zat. Sebenarnya ingin saya berpesan kepada semua yang ada membaca blog ini bahawa Allah itu bukan zat, Allah itu adalah Allah. Allah itu tidak ada lain selain Allah. Perkara zat, sifat, afaal dan asma itu adalah perkara yang terletak pada sifat makhluk. Sifat itu ertinya rupa bentuk kita, afaal itu ertinya perbuatan kita, asma itu ertinya nama-nama kita dan zat itu ertinya roh kita. Zat itu ertinya roh kita, zat itu bukannya roh Allah. Allah mana ada roh dan mana ada zat, perkara zat itu masih lagi berstatus makhluk iaitu roh.

Seumpama zat gula ada pada manisnya. Zat pisau ada pada tajamnya. Zat lidah ada pada rasanya. Itulah yang diertikan dengan zat. Mana-mana sifat makhluk itu tidak pantas, tidak layak dan tidak santun dibahasakan pada Allah. Allah itu adalah Allah. Allah tidak ada roh dan Allah tidak ada zat. Fahami itu!

Jawapan saya itu adalah jawapan dari seorang yang bersifat jahil, minta orang alim memperbetulkannya. Jangan tuan-tuan mengambil faham atas jawapan saya, anggaplah ianya sekadar halwa telinga semata-mata. Rujuk semula kepada orang alim dan minta orang alim jawab melalui blog mereka supaya ramai orang yang mendapat manfaat melaluiya.

Post a Comment

Jika dah sedar diri sendiri bersifat jahil janganlah buat content blog berdasarkan pandangan jahil tu habis tersebar dibaca oleh orang lain....

[blogger][facebook][disqus]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget